التخطي إلى المحتوى الرئيسي

"Orientalism and the White House Hawks"

 

 

 

 

 

   The study of Islam in American schools and universities is heavily influenced and distorted by Jews, who teach at Middle Eastern Studies departments in increasing numbers. T.B. Irving, an American Muslim scholar from Cedar Rapids, Iowa, noticed this trend as early as 1975, and since then it has accelerated. One conservative scholar, Bernard Lewis, is especially influential in the Bush administration. His books have become gospel among Neo-Conservatives such as Richard Perle and Paul Wolfowitz, and among high officials such as Vice President Dick Cheney. Even President Bush, who is well-known for not reading much, has read some of Lewis's works.

    Lewis's message, "In the Middle East, get tough or get out," reinforced the desire of the Neo-Conservatives to use 9/11 as an opportunity to invade Iraq, to reshape the Middle East and to enforce western democracy on it. Lewis has a long history of hostility to Islam. Long before Samuel Huntington predicted a clash of civilizations, Lewis envisioned such a clash in his 1957 book, The Arabs in History, and in later works such as The West and The Middle East. In 1990 he also lectured US congressmen on the same theme, a lecture whose $10,000 fee was paid for by American taxpayers, -National Endowment for the Humanities- and which was later turned into an article for The Atlantic Monthly called "The Roots of Muslim Rage," which in turn influenced Mr. Huntington.

   Instead of a clash of civilizations, I want a dialogue between civilizations. Since 9/11 the number of young Westerners studying Islam and Arabic has soared. And it was with the desire to promote

such a dialogue that the United States Information Agency sponsored my recent trip to America in 1995. This trip was a great opportunity for me to visit many Near Eastern Studies departments and Research Centers in many US cities from north to south and from East to West.

    Ismael Faruqi thinks it is useless for Muslims to establish chairs for Islamic Studies at Western universities Studies, because, he says, Muslim professors will be working for Western department heads and will not be free to write, teach or engage in extracurricular activities freely. However, I disagree because this is a pessimistic view. We should be able to understand the academic system and make these chairs effective. I am

confident that Muslim scholars should be able to acquire their academic freedom.

    But a dialogue between civilizations cannot just be one way. If we want Westerners to learn more about Islam and Arabic culture, then Muslims, including Saudis, should learn more about the West -- not only about its technology, but about the ideas that paved the way for the technology to blossom.

  The University of London has an especially an Institute for American Studies, and until we start a comparable departments or institutes in our own kingdom, this is an excellent place for Saudis to study. 

Even with all the shortcomings of the present status of middle Eastern studies in the USA, there are groups who are advocating that these studies come under monitoring and scrutinizing of an appointed committee within the congress. This group wants to bring back the USA into the Mcarthan era. This group is headed by Daniel Pipes and supported by The Middle East Forum in Philadelphia has put a web site called  www.campus-watch.org to monitor these studies and report any professor who may have views not in agreement with the US policies especially towards the Middle East.

      If Muslim and Western civilizations can replace clashes with dialogue, then perhaps in a few years we will have a White House free of the Orientalist's' black-and-white view of the world, and instead have leaders capable of seeing human beings in all of their subtle and beautiful colors.

 

 

 


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...