التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Fulbright Proposal

 

 


    The American Universities have pioneered the field of Area Studies as a new approach to the traditional Oriental Studies. After World War Two, the U.S.A. found herself in great need for scholars and expertise in the Muslim World affairs. To meet this challenge in the US. Government issued an Act. the National Defense Education Act "to help in the formation of area study centers of this sort. NDEA money has now vanished - 1975- from the American campus, and a pall of gloom has follows."

     Ten years or so after this Act. these studies flourished which encouraged the Sir William Hayter Committee to visit ten American Universities and two Canadian universities with a grant form Rockefeller Organization to become familiar with these studies and learn from their experience.

      In 1967 the Middle Eastern Studies Association has published a study undertaken by Moroe Berber to evaluate these studies. His study was published in MESA Bulletin, Vol.1, No.2 (Nov.15,1967). It was rather interesting to mention but a few figures from this study: The number of students studying M. E. Languages have risen from 286 students to 1084 from 1958 to 1964.In his study Berger made an important statement about the purpose of these studies : understanding of the region as it now exists including its internal variations as well as the features common to all of it , in respect to its social organization ,economic condition , political character, intellectual and spiritual life, and recent immanent social change."

       In 1973 a Committee on Oriental Studies at the Islamic Youth Congress in Tripoli, Libya has published "A Critical Analysis of Islamic Studies at North American Universities" giving very important information about these studies.

       Yet a more important survey of these Studies appeared in the book edited by Leonard Binder titled "The Study of The Middle East ;Research and Scholarship in Humanities and Social Science "(1976), in which Binder himself wrote the first study "Area Studies versus the Disciplines" in which he evaluated the status of these studies stating that these studies were faced with certain difficulties such as finances . Other scholars criticized these studies in terms of the caliber of the scholars involved.

      In 1981 Dr. Abdul Rahman Afif published a short, but important, study in Alfaisal Magazine giving very important figures about the study of the Arabic Language in the American universities.

Since then, many studies and conferences have taken the vital issue of Area Studies the latest of which is the conference sponsored by The Institute of Arabic and Islamic Sciences in Washington between 24-25 January 1993.

     Therefore, it is necessary in 1995 to re-evaluate these studies through a field studying the light of recent development in the Middle particularly and in the Islamic World in generally. For practical purposes I suggest that the researcher spends most of the time in one of the big universities in the Northeastern region whereby short visits can be undertaken to other universities. This will give access to more than ten universities and research centers. The research will also include the latest studies that came out and are not available in Saudi Arabia.

     And since I am a member of the unique Department of Orientalism in the Islamic World, it will enhance the mutual understanding how the area studies (orientalism) is perceived in this part of the world.

 

 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...