التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مؤتمرات قادمة لمن يرغب

CONFERENCES
 
1. Conference: “The War in Yemen and Syria and its Implications in the Balkans”, Free Media Institute, Tirana, Albania, 25 July 2015
 
In the beginning of the Arab Spring many Balkan countries sided with the "revolutionaries", which later became terrorists. While all the Balkan countries have condemned ISIS and other terrorist groups that operate in Syria, many of these countries are keeping silent and / or supporting the Saudi aggression in Yemen. Deadline for proposals: 10 July 2015. Information: Olsi Jazexhi (olsi@rocketmail.com)
  
______________
 
 
2. Conference: "Ten Years After: The Muhammed Cartoons: Perspectives, Reflections, and Challenges", Aalborg University, Denmark, 28-29 September 2015.
 
New research suggest that increased racial discrimination and enforcement of racial-cultural logics of belonging facilitates mobilization of minority youth groups to crime, violence, political activism, carelessness and terrorism. This development exposes a “schismogenetic” process that merits academic attention analysis and solutions. Deadline for abstracts: 28 August 2015. Information: www.en.cgs.aau.dk/research/conferences/ten-years-after/
 
______________
 
 
3. International Conference: "Women, Empowerment, Citizenship and Development", 2-4 November 2015, Mostaganem, Algeria 
 
This joint conference of CASAW, Manchester and Mostaganem aims to provide a platform for open dialogue to debate issues relating to gender promotion and women empowerment in the Middle East and North Africa, and to challenge predominant public understandings of empowerment. French and English will be the working languages of the conference. Deadline for submission: 31 July 2015. Information: www.casaw.ac.uk/news-events/women-empowerment-citizenship-and-development/
  
 ______________
 
 
4. Journées d’études : « Écrits et paroles d’artistes d’Afrique du Nord, du Moyen-Orient et de l’Europe de l’Est dans la guerre froide (1947-1989) », IISMM-EHESS, Paris, 04-05 Novembre 2015  
 
Organisation : Catherine Fraixe (professeure d’histoire de l’art, Ecole nationale supérieure d’art de Bourges, France) et Monia Abdallah (professeure d’histoire de l’art, Université du Québec à Montréal, Canada). Date limite d’envoi propositions en français ou en anglais : 31 juillet 2015. Information : catherine.fraixe@ensa-bourges.fr
  
 ______________
 
 
5. International Symposium : "Do Freedoms Unite or Divide? Negotiating the Borders of Freedom of Expression and Freedom of Religion in a Multicultural World", Fatih Sultan Mehmet Waqf University, Istanbul, 20-21 November 2015
 
The symposium is organized by the Alliance of Civilizations Institute (ACI) at Fatih Sultan Mehmet Waqf University, Istanbul, in collaboration with Doshisha University, Kyoto. Deadline for abstracts: 30 July 2015. Information: http://iismm.hypotheses.org/22823
 
_______________
 
 
6. Workshop: "Cultures of Diversity: Arts and Cultural Life in Arab Societies before Independence", University of Edinburgh, 3-4 December 2015
 
The Centre for the Advanced Study of the Arab World (CASAW) and Islamic and Middle Eastern Studies at the University of Edinburgh invites proposals for this workshop. Deadline for abstracts: 15 July 2015. Information: http://bit.ly/1AZPYVy
 
______________
 
 
7. Conference: "The Sciences of Islam, between Repetition  and Innovation: What is Commenting  in Islam?", Dominican Institute for Oriental Studies, Cairo, 14-16 January 2016
 
This is the concluding conference of the project: “Historical contextualization of 200 authors of the Arab and Islamic heritage” IDEO. Deadline for abstracts in English, French or Arabic: 30 September 2015. Information: www.ideo-cairo.org/spip.php?article578&lang=en
 
_______________
 
 
8. Multi-disciplinary Conference:  “The Armenians and the Cold War,” University of Michigan, Dearborn, MI, 1-3 April 2016
 
The conference  will analyze what changed in the Armenian Diaspora when the global Cold War began not long after the end of the Second World War? Deadline for abstracts: 15 November 2015. Information: http://iismm.hypotheses.org/22348
 
______________
 
 
9. 24th World Congress of Political Science (IPSA): "Politics in a World of Inequality", Istanbul, 23-28 July 2016
 
Deadline for open panels: 8 July 2015; Deadline for closed panels and papers: 7 October 2015. Information www.ipsa.org/
  
 ______________
 
 
POSITIONS

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...