التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Winners of Western Literary Prizes



Every now and then an Arab or a Muslim writer attains fame and recognition in the West for excellence in the field Literature (short story, novel, poetry…etc) and some even win the Nobel Prize. This means that those Muslim or Arab writers who are well versed in the European languages are intelligent and even brilliant people, because they were able to compete with the natives of European languages. This supposition becomes more evident when we compare the Arab Muslims with the Orientalists whose field of study has existed for hundreds of years. This comparison shows the number of European who mastered Arabic and other Muslim languages is very much in favor of the Arab Muslims.
But the more important question still remains to be asked: what are the criteria used tin giving these prizes? Why should the Europeans give these prizes to Arab Muslims writers and deprive their own natives who share the same faith and culture?
From previous knowledge of these prizes it seems that they are given to Arab Muslim writers who discuss Muslim societies from within since they are more apt to understand their special features and characteristics from westernized perspective. Such writers must ridicule Islamic ways of living that are based on Islamic faith and creed. There are many such examples, one of which is the late Algerian Katib Yasin who professed communism.
The latest of these prizes is the “Arliti” Prize given to the Algerian writer Fatimah Galier who writes in French while Algerian born and lives between the two countries: Algeria and France. “Fatima writes about The Maghribian societies with all their limitations and prohibitions” as relayed by Al-Sharq Al-wsat columnist Abdullah Bajubair.
Would Fatimah have won the prize if she wrote on the positive and negative sides of these societies or if she wrote about the advantages or assets of the Islamic societies in general or in particular the Magribi societies?
Bajubair added that Fatimah has attracted the critiques by the themes she deals with, such as in her play:”Oh…I have come.” Which deals with religious fantacism or radicalism. This theme has been very attractive to Westerners whether they are literary critiques, academics, journalists or politicians.
Though what Fatimah wrote about religious radicalism in the Maghribian countries has been published only in French, she could not have said anything different from what has already been said. The Western media calls the Islamic resurgence by names, which carry negative connotations in the Western thinking such Fundamentalism or radicalism. This media goes further to describe the members of the Islamic movements as psychologically unstable, irrational and they are enemies of secularism and modernism.
Let the French or European give their prizes to whomever they wish, but we must not be deceived about these prizewinners and their views of Islam and Muslim societies.
France has been the leading country in giving these prizes, because it seems that the French imitate the Greek colonization, which was known for forcing upon the colonized nations Greek language and culture. Therefore, these prizes are intended to keep the bonds with the ex-colonized nations and to strengthen the ties with France “ the mother”.
Should we congratulate those winners or should we convey our condolences for loosing their identity and weakening their bond with their own religion and nation?  


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...