التخطي إلى المحتوى الرئيسي

محاولة تعليم الأمريكان ولكن هل من مجيب؟

Dear Laura
This is Mazin again. They say in America: "long time no seeing" and I add "No hearing" I attended a conference in Amman about Arab-American Relations in April. I would like to thank you for drawing my attention to it. I met some people interested in student exchange programs. But I thought of something different. You will read some of the details below. I hope to visit Jeddah soon or maybe Riyadh. I would like to congratulate you on the new post. We will miss you in Jeddah, but Riyadh is not very far. You will have more influence and the relations between our countries will benefit greatly and we personally.
I hope to hear from you.
Mazin
 madonacemter.com


These are the letters I exchanged with J. Scott Bridger about the subject.
1-
Dear Mazin
Salaam!
I want to thank each of you personally for making our trip very productive and pleasant.  Your presence and input were invaluable.  Much was accomplished and I look forward to continuing in our partnership together. If I can be of any assistance in any way, please feel free to contact me. Once again thank you.
Sincerely,
J. Scott Bridger, MA S.I.T.E. (Specialist for International Training and Education)Jerusalem, Palestine-Israel
2-
Dear Mazin
Great to hear from you.  I'm delighted to hear of the interest by the professors on your end.  I will discuss these issues with the interested parties on this end and get back to you when I have more information.  I will also try and contact Laura Berg at the Embassy in Jeddah.  Do you have an email for her?
3-
Dear James Scott.
This is Mazin again. I did some consultations in the last few days. Some distinguished professors of my friends are enthusiastic about the project. They believe it is going to be a breakthrough or outstanding (cool) to have American students come to Saudi Arabia. We want to know how many students are proposed to attend? What is their academic standing are they all undergraduates? Will there be some graduate students? Did they take any Arabic language courses before? If so what were these courses? How much do they know about Islam. I proposed to give unconventional course such as introduction to Islamic systems where three professors of high caliber would lecture? How would you compensate the teachers for their time and effort? Have you had the chance to contact the American Embassy in Riyadh or the Consulate in Jeddah whom I prefer? The teachers need the official approvals before they start putting out a syllabus for their part. How many credit hours are you planning and how many weeks could the students stay four or six weeks? I suggest three hours for Arabic and same for Islam. We shall provide handouts or some written texts to cover the material intended to be presented. Hope to hear from you soon. Mazin
4-
Dear Mazin
I hope that this email finds you and your family well.  I wanted to let you know that I've been in contact with one of our member colleges and they are very interested in the possibility of establishing a program in Arabic and Islamic Studies under your supervision.  The students that would attend courses would be doing so in coordination with a programmed study in religion, culture, anthropology, etc.  If it's possible, we would need to set up the program so that the students could receive credit for the courses they take.  This could possibly be arranged through the college here in the States and your institution.  The college that is interested in establishing some type of a program has indicated they are willing to send a group of delegates to visit with you and discuss further the possibilities. I wanted to contact you to let you know of my continued interest in the possible programs that you and I discussed while in Jordan.  I hope to hear from you soon regarding these matters.
Sincerely,
J. Scott Bridger, MA


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...