التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Official British Efforts to support Middle Eastern Studies At the British Universities 1947-2008


 

 

 
 

 

Official British Efforts to support Middle Eastern Studies

At the British Universities

1947-2008

 

A proposal

By

Mazin S. Motabagani, Ph.d

 

Even though there are a number of studies on British Orientalism in the past and present, there are no studies have been undertaken to high light the official British Government efforts to enhance, encourage and support Arabic And  Islamic Studies at British Universities. Therefore, there is a real need to focus on these efforts at this time when there is an enthusiastic efforts in Saudi Arabia calling for knowing the other. In addition, it is of great importance to study these efforts as a good example of the responsibility of governments to establish and promote studies of the other.

 

In 1944 Secretary of State for Foreign Affairs Sir Anthony Eden had appointed a committee headed by the Earl of  Scarborough and with membership of  officials from the Ministry of Defense, Air Ministry, the British Council, Ministry of Education and others  named "Interdepartmental Commission on Enquiry on Oriental, Slavonic East European and African Studies". The committee presented its report to Right Honourable Earnest Bevin, M.P. in 1947.This report states the objective of supporting these studies by saying: "A significant contribution to the world peace is to understand and to know our neighbors both near and distant". And the report goes on to say: "The East makes great efforts to know and understand the West and our interest and our traditions require that among the Western powers we of all peoples should reciprocate."

 

This report, which consists of 192 pages, included important chapters such as: the national importance of these studies, the building up of an academic tradition and the development of a public interest. It also includes as an appendix a survey of areas of interests and at the end; it includes some important recommendations to support these studies

 

Upon the recommendations of this committee, a sub-committee was formed in 1959 to study the development in the fields of Oriental, Slavonic, East European and African studies headed   by Sir William Hayter. This subcommittee submitted its report in 1961. In this report recommendations were made to further support these studies and allocate grants for studies in these fields. Sir Hayter gave a lecture five years after that date in which he gave an evaluation of the committee's work.([1]).  It is interesting to note that this sub-committee received grants from American philanthropic organizations to visit ten American universities and two Canadian universities.

 

The British government went on to support these studies by appointing Sir Peter Parker to look into the needs of Britain in the fields of Asian and African languages and Area Studies. This committee submitted its report in February 1986.

 

During his visit to Saudi Arabia in 2003 Professor Jergon Neilson, reviled that a committee is working presently to inquire into the fields of Middle East studies.

 

Since we, in the Arab and Muslim world, have trailed behind in establishing studies of other nations and cultures on wide scale, this study intends to attain the following objectives:

1-     To read thoroughly in the above-mentioned reports and their applications.

2-      It also intends to investigate how the different agencies whether governmental or private have benefited from these studies.

3-     To learn more about these studies through interviews with members of the present committee on their work.       

4-     To prepare a strong case to support establishing area studies at Saudi Universities.



1- Sir William Hayter."The future of Asian studies after the Hayter report

 In Asian Affairs.  Vol.: 12 part: 3 Oct. 1981, pp 245-53

 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تلخيص كتاب منهج البحث التاريخي للدكتور د. حسن عثمان

الطبعة: الرابعة. الناشر: دار المعارف بالقاهرة (تاريخ بدون). عدد صفحات الكتاب: 219 صفحة من القطع المتوسط. إعداد: مازن صلاح المطبقاني في 6 ذو القعدة 1407هـ 2 يوليه 1987م بسم الله الرحمن الرحيم المقدمة : يتحدث فيها المؤلف عن معنى التاريخ، وهل هو علم أم فن، ثم يوضح أهمية دراسة التاريخ وبعض صفات المؤرخ وملامح منهج البحث التاريخي. معنى التاريخ: يرى بعض الكتاب أن التاريخ يشمل على المعلومات التي يمكن معرفتها عن نشأة الكون بما يحويه من أجرام وكواكب ومنها الأرض، وما جرى على سطحها من حوادث الإنسان. ومثال على هذا ما فعله ويلز في كتابه "موجز تاريخ العالم". وهناك رأي آخر وهو أن التاريخ يقتصر على بحث واستقصاء حوادث الماضي، أي كل ما يتعلق بالإنسان منذ بدأ يترك آثاره على الصخر والأرض.       وكلمة تاريخ أو تأريخ وتوريخ تعنى في اللغة العربية الإعلام بالوقت، وقد يدل تاريخ الشيء على غايته ودقته الذي ينتهي إليه زمنه، ويلتحق به ما يتفق من الحوادث والوقائع الجليلة. وهو فن يبحث عن وقائع الزمن من ناحية التعيين والتوقيت، وموضوعه الإنسان والزمان، ومسائله أحواله الم...

وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد.. وما أشبه الليلة بالبارحة

                                      بسم الله الرحمن الرحيم                                  ما أصدق بعض الشعر الجاهلي فهذا الشاعر يصف حال بعض القبائل العربية في الغزو والكر والفر وعشقها للقتال حيث يقول البيت:   وأحياناً على بكر أخينا إذا لم نجد إلاّ أخانا. فهم سيقومون بالغزو لا محالة حتى لو كانت الغزوة ضد الأخ القريب. ومنذ أن نزل الاحتلال الأجنبي في ديار المسلمين حتى تحول البعض منّا إلى هذه الصورة البائسة. فتقسمت البلاد وتفسخت إلى أحزاب وفئات متناحرة فأصبح الأخ القريب أشد على أخيه من العدو. بل إن العدو كان يجلس أحياناً ويتفرج على القتال المستحر بين الاخوة وأبناء العمومة وهو في أمان مطمئن إلى أن الحرب التي كانت يجب أن توجه إليه أصبحت بين أبن...

الإسلام وتعلم اللغات الأجنبية

                             يردد الناس دائما الأثر المشهور :(من تعلّمَ لغةَ قوم أمن مكرهم أو أمن شرَّهُم) ويجعلونها مبرراً للدعوة إلى تعلم اللغات الأجنبية أو اللغة الإنجليزية بصفة خاصة. فهل هم على حق في هذه الدعوة؟ نبدأ أولاً بالحديث عن هذا الأثر هل هو حديث صحيح أو لا أصل له؟ فإن كان لا أصل له فهل يعني هذا أن الإسلام لا يشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟ وإن كان صحيحاً فهل الإسلام يحث ويشجع على دراسة اللغات الأجنبية وإتقانها؟         لنعرف موقف الإسلام من اللغات الأخرى لا بد أن ندرك أن الإسلام دين عالمي جاء لهداية البشرية جمعاء وهذا ما نصت عليه الآيات الكريمة {وما أرسلناك إلاّ كافة للناس بشيراً ونذيراً } (سبأ آية 28) وقوله تعالى { وما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين } (الأنبياء آية 107) وجاء في الحديث الشريف (أوتيت خمساً لم يؤتهن نبي من قبلي، وذكر منها وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة). فهل على العالم كـله أن يعرف اللغة العربية؟ وهل يمكن أن نطالب كلَّ...